Stefan Erikson

söndag 20 september 2009

Riksdagsprovvalet är klart!

Idag räknades och offentliggjordes resultatet i provvalet till riksdagen för Moderaterna i Östergötland. Medlemmar i alla de moderata föreningarna i länet har fått utöva sin makt och påverka vilka kandidater de vill se som östgötska representanter i riksdagen.

I ett tidigare inlägg kommenterade jag det som stod i Corren angående Socialdemokraternas till synes odemokratiska sätt att ta fram valsedlar. Hos oss i Moderaterna har nu medlemmarna i ett första steg kryssat de kandidater de vill se på valsedeln. Nästa steg blir en nomineringsstämma med ca 250 ombud från alla föreningar. Det blir således ytterligare ett demokratiskt steg innan den slutliga ordningen på valsedeln är klar.

För egen del så är jag väldigt glad och tacksam för det stöd jag fått i provvalet. Av 30 kandidater kom jag på åttonde plats. I topp återfinns biståndsminister Gunilla Carlsson, följd av riksdagsledamoten Finn Bengtsson från Linköping.

Jag vill också gratulera min föreningskollega Suada Tolic som också tillhör Landerydsförening. Hon erövrade plats 18.

* * * * *

Imorgon är det dags att presentera regeringens budget och detta görs på ett 30-tal platser runt om i landet, bland annat i Linköping.

Inga kommentarer: