Stefan Erikson

tisdag 17 februari 2009

GM har ansvaret för SAABs framtid - inte svenska skattebetalare!


GM vill gå ur SAAB - ska då staten gå in i bolaget med skattebetalarnas pengar i ett amerikanskägt bolag med produktion i Sverige?


Svar: Nej!


Media gottar sig åt spekulationer och rykten om SAABs framtid, det går att tjäna mycket pengar på en kris som denna. Expressen skriver om en möjlig konkurs. Aftonbladet har intervjuat anställda på SAAB som förståeligt är oroliga över framtiden. I TV uttalar sig en socialdemokratisk KS-ordförande och en fackordförande i märkliga ordalag och försöker backa upp verksamheten. Mest ledsen över den vinklade mediabilden blir jag för de som är anställda på SAAB. Vilken falsk trygghet försöker man ingjuta i de anställda genom att få dem att tro att SAABs problem kan lösas om staten går in med några miljarder kortsiktigt i bolaget?


Men hur ser sanningen ut egentligen?


SAAB har de senaste åren gått med förlust. Ackumulerat handlar det om förluster på omkring 25 miljarder kronor! Över tiden måste företag kunna uppvisa lönsamhet och vinst! Icke vinstgenererande bolag har ingen framtid!


För varje bil som rullat ut från SAAB så har bolaget gjort en förlust på 19 000 kronor.


Det är inte svårt att förstå att GM vill göra sig av med ett olönsamt bolag. Lika svårt är det att förstå att en fackordförande förlitar sig på den affärsplan som bolaget tagit fram. Vilken trovärdighet ger ett sådant uttalande egentligen när bolaget under många år inte kunnat vända förlust till vinst? Hur lång tid tar det inte att sätta en ny affärsplan i verket? Vilken framförhållning har egentligen GM och SAAB haft när det gäller den egna produktportföljen?


SAAB tillverkar stora och bränsleslukande bilar samtidigt som konsumenterna efterfrågar små och bränslesnåla bilar. Varför har bolaget inte för länge sedan lagt om produktionen utifrån vad marknaden vill ha?


SAAB har en kapacitet på 170 000 bilar i Trollhättan. Toppnoteringen har legat på 130 000 bilar och produktionen senaste tiden har legat på 50 000 bilar. Detta vittnar om hur orealistiskt det vore om svenska staten skulle gå in som ägare till SAAB eller riskera skattebetalarnas pengar till en verksamhet som inte kan bära sig själv. Men tydligen tycker socialdemokraterna att staten ska driva bolag...


Varför agerar socialdemokraterna hela tiden så ansvarslöst när det gäller att förvalta skattebetalarnas pengar?


I dagar som dessa är jag än mer glad över att Sverige har en pragmatisk och konsevent alliansregering som värnar förnuftigt tänkande och inte en socialistisk kapitalförstörande vänsterregering med Sahlin, Eriksson och Ohly.


GM är ägare till SAAB och bär därmed ansvaret för bolagets framtid. Sveriges medborgare och skattebetalare ska inte betala för att utländska bolag med verksamhet i Sverige inte sköter sig. Vad som krävs är en trovärdig affärsplan, en investeringsvillig ägare i form av GM eller en ny ägare som vill överta bolaget och driva det vidare.


SAABs framtid avgör GM, inte regeringen.

Inga kommentarer: