Stefan Erikson

onsdag 31 mars 2010

Fram för fler kvinnor!

I kvällens Uppdrag granskning var ett tema den manliga övervikten i kommunala bolagsstyrelser. Det är inte bra att det är för få kvinnor i dessa styrelser, liksom på andra poster. Såväl vi moderater som andra partier, organisationer och näringsliv måste aktivt jobba med detta.

Jag är mot kvotering i de allra flesta fallen. Jag anser att man i största möjliga mån ska få rätt person på rätt plats. Dessutom fungerar ofta en grupp bättre när det är en bra blandning av kön, men även ålder, bakgrund, utbildning osv. Många viktiga aspekter måste vara med i bilden. Det är viktigt också att försöka peppa fler kvinnor att intressera sig för politik. Det är intressant och allmänbildande och ju fler som engagerar sig, desto mer vinner vi som parti på det.

En aning fundersam blir jag dock när mina partikamrater från Linköping, Anna Steiner Ekström och Rutger Starwing intervjuas i programmet. Rutger Starwing säger att han rent mänskligt måste ta hänsyn till om Anna har ett heltidsarbete, familj, har tunga uppdrag i partiet i Linköping osv. Sedan säger reportern att "Rutger Starwing har 6 uppdrag - men har själv familj".

Nu funderar man över vilken bild reportern vill ge. Varför ställs kvinnan i lägre ställning relativt mannen i det här fallet?

Varför säger dom inte att Anna och Rutger har lika många uppdrag?
Varför sägs inte att Anna jobbar heltid men Rutger är pensionär och har mer tid för politiken? Varför sägs inte att Anna har ett antal tunga upprag inom s k "hårda nämnder" som Teknik- och samhällsbyggnadsnämnden och ett kommunalt räddningstjänstförbund medan Rutger, förutom bolagsuppdrag i och för sig, även sitter i den lite mer "mjuka nämnden", omsorgsnämnden?

Marja Grill svarade på chatten efter programet:
"Hej, ja de har lika många uppdrag, men jag tog inte heller upp att Rutger Starwing har fem barn, Anna Steiner Ekström ett, osv. Det är svårt att få med hela CVn i ett reportage tyvärr."

Nu är det ju inte så att Rutger har fem unga hemmaboende barn så den jämförelsen har jag svårt att förstå.

Jag tycker det är bra att Uppdrag granskning sätter fingret på ett av många stora problem - att kvinnorepresentationen är för dålig i många styrelser. För egen del pushar jag så gott jag kan för våra nya och idérika och energiska tjejer och kvinnor i partiet och jag hoppas de har intresse för bolagsuppdragen men deras egen vilja måste styra. Men samtidigt tycker jag det är tråkigt när media vinklar sådana här frågor så som man vill att det ska framställas. Det väcker bara irritation istället för att sakligt presentera jämförbara fakta. Både Anna och Rutger är engagerade och energirika personer som jobbar mycket hårt och lägger stor del av sin fritid och sena kvällar på det politiska arbetet. De förtjänar en rättvis och objektiv presentation.

Inga kommentarer: