Stefan Erikson

torsdag 20 augusti 2009

Reinfeldts kommentar omtyckt av många

Efter statsminister Fredrik Reinfeldts tydliggörande om att han inte vill sätta skattebetalarnas pengar på spel i SAAB, har jag fått höra många positiva kommentarer.

"Mycket bra agerande!", "Lysande!", "Självklart ska man inte sätta in pengar i ett bolag som ständigt går med förlust!" är några kommentarer jag hört hittills.

Självklart ska vi vara stolta över SAAB som stort svenskt företag och gärna hjälpa svensk industri. Men jag anser att det är fel att spekulera med skattemedel om inte marknaden själv vågar satsa. Om det nu behövs ytterligare 3 miljarder för att finansiera köpet av SAAB så bör det finnas aktörer som kan gå in - om de anser att det finns substans i en sådan affär.

Om det inte finns en rimlig affärsplan och tro på framtida lönsamhet så ifrågasätter jag starkt varför då staten ska vara den i slutändan som ska pumpa in pengar.

Dock så blir jag inte förvånad över Socialdemokraternas fortsatta populistiska utspel om att de anser att man kan gå in i företag hur som helst. Vi har inte glömt hur det var med varvskrisen.

Skattebetalarna och framtida generationer ska inte betala notan!

Inga kommentarer: